Wednesday, July 13, 2016

8 Cara dan Tips Kuruskan Badan, Paha, Lengan, dan Pipi Secara Mudah

Biasanya, banyak tips hanya menjurus kepada bagaimana menguruskan badan saja. Jarang kita lihat ada yang memberi tips untuk menguruskan secara spesifik ke peha, lengan, atau pipi. Tentu kamu berpikir, kenapa spesifik ke paha, lengan, atau pipi?
Ini dikerana anggota tubuh inilah yang menjadi perhatian pada wanita. Sekarang, cuba pegang lengan kamu. Besar atau tidak? Sekarang, lihat bahagian bawah. Lihat paha kamu, besar atau tidak? Jika dah tengok, lihatlah ke cermin, adakah kamu memiliki dagu yang berlapis atau tidak? Biasanya, bila dagu berlapis, pipi akan terlihat tembam juga.
Bagi seorang lelaki, beratnya lebih kepada pada bahagian perut. Sebaliknya perempuan, lemak perempuan akan tertumpu di bahagian paha dan lengan.
Kali ini yana tidak akan memberikan tips yang spesifik untuk setiap anggota badan tersebut. Tetapi lebih kepada kombinasi atau gabungan cara untuk kurus secara keseluruhan.
Tips ini hanya memerlukan komitment diri kita sendiri sahaja.

Setkan fikiran kita untuk Kurus

Setelah kamu membuat keputusan untuk menurunkan berat badan, maka kamu harus melakukannya dengan bersungguh-sungguh.
Jangan menunda-nunda untuk melakukannya, lakukan hari ini juga. Bukannya besok, lusa atau minggu depan. Biasanya kebiasaan menunda-nunda ini yang menjadi masalah. Jika kamu salah seorang yang berpikiran seperti ini, kamu tidak akan kurus jika terus berpikir seperti ini.
Pahami Lebih dalam tentang Kalori
Tahukah kamu, kalori lebih banyak terbakar saat kamu tidur?
Sebenarnya, trik untuk kurus itu mudah saja. Gunakan semua kalori yang diperlukan setiap hari. Misalnya, jika kamu memerlukan 1300 kcal per hari, jangan makan 2500 kcal untuk hari itu. Jika kurang dari 1000 kcal, kamu akan merasa lapar dan tidak bertenaga. Cubalah ambil dalam kisaran 1000 – 1300 kcal. Ini sekadar contoh, setiap orang lain cara pengambilan kalori

Makanlah Sedikit-Sedikit

Jangan makan satu porsi sekaligus setiap harinya, tetapi makanlah sedikit-sedikit. Tipsnya, jika kamu tidak bisa mengurangi porsi makan, makanlah dengan sedikit-sedikit tetapi dengan intensitas yang lebih sering.
Hal ini ditujukan untuk menggunakan kalori secara efektif.

Hindari Waktu Makan Malam

Jangan makan  di malam hari, makanlah 4 – 6 jam sebelum tidur. Karana jika makan dan  terus tidur, makanan tersebut nantinya akan menjadi lemak.
Waktu yang ideal untuk makan  adalah sekitar habis maghrib. Karana setelah maghrib kamu masih akan melakukan kegiatan lain.

Hindari Makanan dengan Kadar Gula

Menghindari gula bukan untuk orang penderita ita kencing manis atau diabetes saja. Menghindari gula sebenarnya penting untuk semua orang. Sebaiknya kamu hilangkan minum minuman kemasan soda, karena diketahui bahwa minuman tersebut memiliki kadar gula yang cukup tinggi.
Jika kamu tidak bisa meninggalkan kebiasaan ini, akan sukar rasanya untuk menurunkan berat badan.

Tukar dengan Makanan Rendah Lemak

Kembali lagi, kamu harus mengetahui tentang kandungan kalori di setiap makanan. Intinya kamu harus makan makanan yang memiliki kalori rendah.
Triknya, kamu bisa menghindari semua makanan yang dimasak dengan cara digoreng, atau makan makanan yang dimasak dengan cara dibakar atau direbus.
Ganti kebiasaan makanan nasi yang banyak atau daging. Sebaiknya ganti porsi tersebut dengan sayuran dan buah.

Sering-Sering Bersukan

Bersukan setiap hari, mengganti kebiasaan naik motor untuk membeli sesuatu yang cukup dekat dengan berjalan kaki juga sudah membantu.
Jika sudah terbiasa, kamu boleh cuba jogging setiap pagi atau senam pagi. Agar lebih best lagi ajak keluarga atau kawan-kawan berjoging sekali.

Komitmen untuk Kurus

Semuanya tidak akan berhasil jika kamu tidak memiliki komitmen yang kuat untuk kurus, yang penting kamu harus kuatkan semangat tanamkan azam untuk kurus.
Jika kamu ingin lebih disiplin, boleh joint Gym untuk membantu diet & proses untuk kurus lebih cepat.  Memang Owsemmm lau joint gym..hehehe

Selamat mencuba

1 comment:

Mia Liana said...

sampai sekarang tak kurus2... susah nak disiplin... huhuhu

pstttt.. terima kasih sudi join Segmen Nak URL Blog #24. blog ini tersenarai di http://www.mialiana.com/2016/07/senarai-url-blog-24.html

pemenang akan diumumkan pada 1.35 petang 26 Julai 2016

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...