Friday, March 5, 2010

Ketenangan Hati Dengan iLmu Agama

Tazkirah: Jauhi Zina


Kisah berrmula......ada seorang lelaki yang tidak pernah mengumpat dan berbuat dosa. Suatu hari....dia hendak ke rumah tok gurunya kerana hendak belajar agama. Nak di jadikan cerita, ada seorang janda jatuh hati terhadapnya. Maka janda itu cuba menggodanya. Tetapi lelaki itu tidak menghiraukannya dan terus berlalu pergi.

Pada keesaokkan harinya, janda itu melakukan perkara yang sama. Akan tetepi lelaki itu tetap tidak menghiraukannya. Pada hari ketiga, lelaki itu lalu di tempat yang sama, akan tetapi dia hairan kerana janda itu tidak ada di situ. Lelaki itu pun meneruskan kembali perjalanannya. Akan tetapi, tiba-tiba......dia terasa ada sesuatu objek yang keras di hentakkan di kepalanya....lelaki itu dipukul dan dia pengsan akibat perbuatan itu. Lelaki itu dibawa ke rumah janda itu dan dimasukkan ke dalam stor budu rumah janda itu. Janda itu adalah seorang peniaga budu.....

Apabila lelaki itu tersedar, dia terdengar derapan tapak kaki dari arah luar stor itu, dia berasa amat takut kerana dia tidak tahu dimana dia dibawa. Oleh kerana dia berasa amat takut, dia tidak dapat berbuat apa-apa. Dan dengan tidak berfikir panjang dia terus menyorokkan dirinya ke dalam tong budu yang besar itu. Bunyi derapan tapak kaki itu adalah datang dari bunyi tapak kaki orang lelaki yang memukul kepalanya itu.

Orang lelaki itu adalah orang upahan dari janda itu. Janda itu mengupah lelaki itu untuk menangkap lelaki yang baik itu tadi. Lelaki upahan itu berasa amat terkejut kerana melihat lelaki yang ditangkapnya itu tiada di dalam stor itu. Dia segera mengkhabarkan berita yang kurang enak didengar ditelinga janda itu, bahawa lelaki idaman nya itu telah terlepas dari mereka.

Selepas beberapa seketika, lelaki yang tadinya menyorok di dalam tong itu mengambil masa yang agak lama untuk melepaskan diri dari dalam stor itu. Akhirnya dengan berkat doanya memnita pertolongan dan petunjuk dari Allah, dia dapat juga menyelamatkan diri dari perkara yang amat dasyat dan ngeri itu. Hal ini kerana, perkara seperti itu tidak pernah terjadi kepadanya. Selepas selamat keluar dari tempat itu, dia takut difitnah orang-orang kampung kerana bau budu di badanya.Bau yang dibandannya itu bukannya sedikit, tetapi yang amat sangat, seperti mana di kampung itu semua orang tahu yang bahawa hanya janda itu sahaja yang memiliki perniagaan budu. Dan tidak seorang pun yang akan berani masuk kedalam stor simpanan nya melainkan mendapat kebenaran darinya.

Oleh kerana lelaki itu berasa amat takut, dia segera mandi di sungai bagi membersihkan dirinya. Akan tetapi bau budu itu tidak hilang dari badannya. Dia berasa amat takut untuk pulang. Tetapi dia tidak boleh berbuat apa-apa lagi, dan akhirnya dia membuat keputusan untuk teruskan juga perjalanannya. Tiba-tiba semasa diperjalanannya, jirannya menegur dan bertanyakan kepadanya "kamu pakai apa sehingga berbau sangat wangi?",

Kesimpulan :

Kita hendaklah takut kan Allah, dan jauhi diri kita dari zina, kerana zina itu adalah
dosa besar. Jika kita menjaga diri kita dari perbuatan itu, Allah akan menjaga kita juga.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...